Oljefeltet Johan Sverdrup er starten på et nytt kapittel i norsk industrihistorie, mener regjeringen. De Grønne mener prosjektet må skrinlegges.
Fredag la regjeringen fram proposisjonen om utbyggingsplanene for Sverdrup-feltet for Stortinget. Her går det fram at investeringene i første byggetrinn vil ligge på 117 milliarder kroner.
- Utbygging og drift vil føre til tusenvis av arbeidsplasser og gi verdifulle kontrakter å konkurrere om i en tid hvor næringen virkelig trenger det, sier oljeminister Tord Lien (Frp).
Høyres petroleumspolitiske talskvinne Tina Bru beskriver utbyggingen som en etterlengtet og nødvendig vitamininnsprøytning i en tid med usikkerhet og lavere aktivitet i oljenæringen.
- Stor dag
Bru mener dette er en stor dag for Norge.
- Utbyggingen av Johan Sverdrup er det største industriprosjektet i moderne norsk industrihistorie, sier hun.
Beregninger viser at investeringene til første byggetrinn er på 117 milliarder kroner og antas å skape 51.000 årsverk nasjonalt.
- Regjeringens beregninger viser at feltet kan gi inntekter på svimlende 1350 milliarder kroner tilbake til storsamfunnet over sin levetid på 50 år. Johan Sverdrup vil bidra til å sikre fremtidens velferd i Norge, sier Tina Bru.
- Klimabombe
Men Miljøpartiet De Grønne mener utbyggingen av det gigantiske oljefeltet i Nordsjøen er uansvarlig og må stanses.
- Johan Sverdrup er en klimabombe som vil pumpe 900 millioner tonn CO2 opp i atmosfæren når oljen brennes, sier partiets stortingsrepresentant Rasmus Hansson.
Utbyggingen er uansvarlig med tanke på fremtidige generasjoner, mener han.
- Med dagens utslippsnivå er det mindre enn 20 år igjen til alle verdens klimagassutslipp må være borte. Da blir det feil av Norge å bygge ut et svært olje- og gassfelt som skal produsere klimagassutslipp mer enn 50 år fremover, sier Hansson.
Ett statsbudsjett
Johan Sverdrup er det største oljefunnet som er gjort på norsk sokkel siden 1980-tallet. Statoil anslår at feltet over 50 år vil gi en samlet inntekt på vel ett norsk statsbudsjett.
Statoil-sjef Eldar Sætre uttalte da plan for utbygginge og drift ble presentert i februar, at feltet vil bli en bærebjelke i norsk økonomi og være i drift i mange tiår.
Da han ble spurt om balanseprisen, ville Sætre ikke konkretisere nærmere hvor langt under 40 dollar den ligger.
- Men det er mer enn én desimal vi snakker om, for å si det sånn, sa han.
Statoil, Lundin, Petoro, Det norske oljeselskap og Maersk Oil står sammen bak utbyggingsplanen. Statoil er utpekt som hovedansvarlig for feltet.
Kilde: Offshore.no